سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ادامه مطلب...
نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  7:17 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

شبستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد.

 
شبستان مسجد تبریز
شبستان مسجد تبریز
ادامه مطلب...
نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  7:14 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

معماری اسلامی

از  دانشنامه? آزاد.

معماری اسلامی در مسجد سلیمیّه
معماری اسلامی در مسجد سلیمیّه

معماری اسلامی، شیوه‌ای از معماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی بوجود آمده و دارای چند ویژگی است:

معماری جهان اسلام
همان گونه که از نام بر می‌آید این گونه از معماری شامل معماری گستره‌ای از جهان می‌شود که ما با عنوان جهان اسلام میشناسیم. معماری این کشورها تحت تأثیر ایدئولوژی اسلام در طول زمانی مشخص قرار گرفته و به همین خاطر دارای برخی ویژگی‌های مشترک شدند.
گستره مکانی
در گستره مکانی جهان اسلام شامل:هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، ایران، عراق، ترکیه، سوریه، فلسطین، مصر، تونس، الجزایر، مراکش (مغرب) رواج داشته‌است.
گستره زمانی
گستره زمانی معماری جهان اسلام را میتوان از سالهای اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری مدرن دانست.با این حال نمی‌توان این گسترگی و نقش اثر گذار در معماری را در همه مناطق یکسان دانست. به عنوان نمونه «چنین نقشی در مصر» از سال ??? (قمری) به وجود آمد[?].

مکاتب

معماری اسلامی در تاج محل
معماری اسلامی در تاج محل

برخی از کاربری‌ها که تشابه عملکردی در گستره جهان اسلام دارند عبارت‌اند از:

مسجد
آرامگاه
مدرسه
کاخ
کاروانسرا

نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  7:5 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

کاروانسراها

ساده تر از همه چنین می توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می دهد و بزرگ ترین نوع ساختمانهای اسلامی است. پلان آن معمولا مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولا ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان هایی واقع شده اند که نمای داخلی را مفصل بندی کرده اند. در پشت آنها حجره های کوچکی برای منزل دادن مسافران تعبیه شده است. در کاروانسرا های دو طبقه، از حجره های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می شد.


p رباط ملک - 470 ه.ق - ایران


با این حال، تمامی این نوع ساختمان ها و عملکرد ها، کاروانسرا نامیده نمی شوند. تا به امروز، بسیاری از آنها به عنوان رباط تشریح شده اند. این لغت از ریشه عربی ربط است که یکی از معانی آن افسار کردن اسب است. البته تصور توقفگاه کوتاهی که در وجود این لغت نهفته است، دلیل مناسبی برای انتخاب این نام به نظر می رسد، اما رباط معنی تخصصی تری را در بر دارد. این واژه در اواخر قرن چهارم ه.ق بیانگر نوعی دژگونه است که به عنوان مبنایی برای تداوم جهاد، مورد استفاده قرار می گرفت. بیشتر نمونه های سالم مانده از این نوع ساختمان در مغرب یافت می شوند، مانند موناسیر، سوسه، طافرطست و طیط.


p رباط سوس - قرن سوم هجری - تونس

دلاوران دین در چنین ساختمانی، برای اقامت کوتاه مدت بر ضد کافران گرد می آمدند. رباط ها در سراسر جهان اسلام ساخته می شدند. با توسعه مرزهای اسلام و برقراری آرامش نسبی، فعالیت دلاوران دین(غازیان) کاهش یافت. اما ساختمانهایی که مورد استفاده آنها بود، باقی ماند. احتمالا تبدیل رباط برای استفاده در زمان صلح، مستلزم کار زیادی نبوده است. بنا بر این زیاد تعجب آور نیست که این واژه نیز بر کاروانسرا دلالت داشته باشد.
واژه دیگری که به چنین بنا هایی اشاره دارد، «خان» است که در مناطق ترک زبان به آن «هان» می گویند. معنای اصلی این واژه، هم در عربی و هم در فارسی، خانه است. بنا بر این، ویژگی های ریشه این واژه را می توان دست کم در تعدادی از ساختمان های اولیه ای جستجو کرد که به خانه ای برای رفع نیاز مسافران شباهت داشتند.

در زیر به اختصار تفاوتهای چنین بنا هایی عنوان می شود:

 ساباط

این واژه که به بسیاری از زبان ها راه یافته، در فارسی کهن ریشه دارد. جزء اول آن، سا به معنای آسایش و جزء دومش پسوند  بات نمودار ساختمان و بنا و عمارت است که در انتهای واژه های دیگری نظیر رباط، کاربات و خرابات آمده است. روی هم رفته، این واژه به جای آسایشگاه و استراحتگاه امروز به کار می رفته است.
ساباط به کلیه بنا هایی که به منظور آسودن به پا می شده، چه در شهر و چه در بیرون از آن اطلاق می شده، در شهرستانهای جنوبی ایران هنوز هم این واژه در جای درست خود به کار می رود. این بنا ها عمدتا به چند تختگاه، یک آب انبار و گاهی یک یا دو اتاق کوچک که تنها می توان به منظور رفع خستگی و اندکی آسودن مورد استفاده قرار داد. ساباط دارای سه تا هفت دهانه سرپوشیده است که دو سوی آن، تختگاه های کوچکی به اندازه یک تخت یا نیمکت قرار دارد و اغلب دهانه میانی آن، درگاه آب انبار است.


p نمای سه بعدی رباط شرف - قرن ششم هجری - خراسان

رباط

این واژه به ساختمان های کنار راه و به ویژه بیرون از شهر و آبادی اطلاق می شود و از روزگاری بسیار کهن به زبان تازی راه یافته است. رباط علاوه بر حوض و آب انبار، دارای اتاق های متعددی است که گرداگرد حیاطی را فرا گرفته و مسافران می توانند یک یا چند شب در آن بیاسایند.


p کاروانسرای مهیار - قرن یازدهم هجری - راه اصفهان به شیراز

کاروانسرا

به رباط های بزرگ و جامع کاروانسرا می گویند چه در شهر و چه بیرون از آن واقع شده باشد. کاروانسرا علاوه بر اتاق و ایوان، دارای باره بند، طویله و انبار است و اغلب ورودی آن را بازار کوچکی به نام غلافخانه تشکیل می دهد و بر روی سردر آن چند اتاق پاکیزه قرار گرفته که به کاروانسالار اختصاص دارد. گاهی در دو سوی کاروانسرا، برجهایی قرار می گرفته که در مواقع نا امنی، مورد استفاده مدافعان و راهداران قرار می گرفته است. در زبان عربی واژه خان به جای کاروانسرا مورد استفاده قرار می گیرد.

t
کاروانسرای شهری قانصوه الغوری
قرن دهم هجری - قاهره

 


نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  6:59 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  6:58 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

MIADGAH IS THE BEST

MIADGAH IS THE BEST

MIADGAH IS THE BEST

1- یا سین

2- سوگند به قرآن حکیم

تفسیر : به دنبال حروف مقطعه به قرآن حکیم سوگند می خورد. حکیم معمولا صفت شخص زنده و عاقل است گویی قرآن موجودی زنده و عاقل و رهبر است که از روی تشخیص و بجا دستور می دهد و می تواند درهای حکمت را به روی انسانها بگشاید. باید دانست قسم های خدا دو فایده دارد نخست بیان عظمت چیزی که به آن سوگند خورده شده زیرا هیچکس به موجود کم ارزش سوگند یاد نمی کند دوم تأکید موضوعی  است که برای آن سوگند خورده شده و آیه ی بعد موضوع سوگند را معلوم می کند.

3- که قطعا تو از پیامبرانی

4- بر راهی  راست قرار داری

5- و کتابت نازل شده ی  آن عزیز مهربان است

تفسیر: به قرآن حکیم سوگند می خورم تو قطعا از مرسلین هستی و بر صراط مستقیم قرار داری همان راهی که عابر خود را بسوی خدا می رساند. البته منظورم از قرآ« همین نازل شده ی خدای عزیز و رحیم است . عزت او اثبات می کند که می تواند کتاب بزرگ شکست ناپذیری را نازل کند  در طول اعصار همچنان پایدار بماند و رحمت او ایجاب می کند چنین نعمت بزرگی را در اختیار انسانها بگذارد. بعضی از مفسرین این دو صفت را برای بیان دو نوع عکس العمل مردم در مقابل قرآن می دانند یعنی اگر به تکذیب آن پرداختند با عزتش آنها را تهدید می کند و اگر تسلیم شدند خدا با رحمتش با ایشان بر خورد می کند یعنی عزت ، مظهر انذار و رحمت ، مظهر بشارت است. آیا می شود با سوگند ، حقانیت یک رسول و کتاب آسمانی را ثابت کرد؟ توصیف رسول به " علی صراط المستقیم " و قرآن به " حکیم " جواب این سؤال است  زیرا سوابق زندگی حضرت نشان می دهد او طریقی جز طریق مستقیم نداشت و قرآن نیز حکمتش بر کسی پوشیده نیست و هیچکس نتوانسته غیر از این را ثابت کند لذا دلیل حقانیت آنها در خودشان است.

6-  تا قومی را که پدرانشان بیم داده نشدند  و خود در غفلتند بیم دهی

(تفسیر : هدف اصلی  نزول قرآن و غرض از فرستادن پیامبر را بیان می کند)

7- براستی  که حکم خدا بر بیشترشان تحقق یافته و ایشان ایمان نمی آورند

تفسیر :  اما انذار تو بر عده ای بی تأثیر است و به عنوان یک پیشگویی درباره ی سران کفر و شرک وعده می دهد که عذاب بر بیشتر آنها حتمی شده چون آنجا که  تمام خطوط  ارتباطی انسان با خدا قطع و تمام دریچه های هدایت بسته می شود و لجاجت و خیره سری به حد اعلای خود می رسد و با تمام وجودش متوجه ی دنیا می شود و از آخرت رو بر می گرداند حکم عذاب بر او محقق می شود ، اینها دیگر نمی توانند ایمان بیاورند زیرا تمام راههای بازگشت را ویران کرده اند.

8-  ما در گردنهای آنها تا چانه هایشان ، غلهایی نهاده ایم به طوری که سر در هوا مانده هستند

( تفسیر : تشبیه جالبی از حال مشرکان لجوج و متکبر است : اگر آنها ایمان نمی آورند علتش اینست که سرهایشان از شدت تکبر بالاست و نمی توانند راه را از چاه تشخیص دهند. )

9-  و در پیشاپیش آنان سدی و در پشتشان هم سدی نهاده ایم پس آنان را پوشانده ایم لذا نمی توانند ببینند

تفسیر :  در بیان علت محرومیت کفار از ایمان آوردن ادامه می دهد که آنها را در محاصره ی دیوارها و سدها قرار دادیم تا چیزی را نبینند نه مقصد را و نه راه را. این دو آیه  روی هم می خواهد بیان کند خدا سران کفر را به جرم گمراهی و طغیانشان از هدایت و ایمان آوردن محروم می سازد بگونه ای که نه بتوانند حقایق را درک کنند و باطل را تشخیص دهند و نه بتوانند راهی که ایشان را به سعادت واقعی می رساند ، پیدا کنند لذا فرمود جلو و عقبشان را سد می کنیم  تا بفهماند راهی به سعادت ندارند . بعضی  احتمال داده اند آیه ی اول  حاکی از درک نکردن آیات انفسی است و آیه دوم به عدم توفیق ایشان در فهم  آیات آفاقی اشاره دارد پس بطور کل ایشان عاجز  از درک آیات الهی هستند


نوشته شده در  شنبه 87/5/26ساعت  11:45 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

New England Tested, Mother Nature Approved
Natural Building and Landscaping Stone
In This Issue
New England Fieldstone Fireplace Reminiscent of Colonial Days!
Design Center
 
 
 
Contact Stoneyard.com 

2 Spectacle Pond Road
Littleton, MA 01460 USA
 
Mon-Fri
7:00-5:00 EST
Phone: 800.231.2200
Fax: 978.742.9898

Contact us

Follow up Links
New England Fieldstone Fireplace Reminiscent of Colonial Days!
Stoneyard.com
 
New England Fieldstone is gathered from farms and fields located throughout New England. When using a natural product that has been aged and weathered, it can only enhance the structure it adorns. With its many neutral colors it blends well with any decor, whether it be modern or traditional. It is especially perfect for use in a setting that has a historic feel such as this.
 
About Stoneyard.com
New England Natural Stone for Building and Landscaping

We Quarry, Manufacture, and Sell New England Natural Stone Veneer (Building and Thin); Ledgestone, Square & Rectangular, Mosaic, and Round. Landscaping Stone, Wallstone, Flagging, Pavers, Cobblestones and Pebbles.

Local Dealers Nationwide.

All of our products are available for immediate shipment throughout the United States.

If you need more information for a project or product samples, give us a call at 800-231-2200. We will be more than happy to work with you on your natural stone requirements.

phone: 800.231.2200
 

Safe Unsubscribe
This email was sent to saeideh_saraydar@yahoo.com by news@stoneyard.com.
Stoneyard.com | 2 Spectacle Pond Road | Littleton | MA | 01460

نوشته شده در  شنبه 87/5/26ساعت  11:43 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

دهکده چوبین نیشابور

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد.

 

دهکده‌ چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکده? چوبی کم نمونه و بی‌ همتا در ایران به‌وسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ‌ها و تفرجگاه‌ های نیشابور می‌باشد.

نام «دهکده‌ چوبین‌» برخاسته از ویژگی‌ منحصر به فرد سازه‌ های‌ آن‌ در استفاده‌ کامل‌ از چوب‌ و بکارگیری روشی‌ نوین‌ در ساخت‌ بناهای آن که برخاسته‌ از پیشینه‌ تاریخی‌ ـ فرهنگی‌ و متناسب‌ با امکانات‌ و قابلیت‌های اقلیمی‌ وجغرافیایی‌ منطقه‌ است‌، می باشد. دیدنی های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه‌ و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

این مسجد، اولین‌ مسجد چوبی مقاوم‌ در برابر زلزله‌ در جهان ‌می‌باشد. این‌ بنا ??? متر مربع‌ وسعت‌ دارد و سقف‌ آن‌ به‌ صورت‌ شیروانی ‌می‌باشد.‌ دو مناره‌ آن ?? متر از سطح‌ زمین‌ ارتفاع ‌و وزن‌ هر یک تقریباَ ? تن‌ می‌باشد. شکل‌ ظاهری‌ آن‌ به‌ صورت‌ کشتی‌ای‌ وارونه ‌بر زمین‌ است‌‌. در ساخت این مسجد ‌که حدود ? سال‌‌ طول‌ کشیده است، ?? تن‌ چوب‌ استفاده شده است.

مسجد چوبی این دهکده نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. این مسجد می تواند تا ? ریشتر زمین‌ لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.
اسکلت ‌آن‌ به‌ شیوه ‌Two by Four یا Double L ساخته‌ شده‌ است‌. مناره‌ ها به‌ سقف‌ به ‌گونه‌ای اتصال‌ دارند که‌ در داخل‌ مسجد ستونی وجود ندارد.
دیواره‌ های‌ آن‌ دوجداره‌ بوده که بین‌ این‌ دو لایه‌، اسکلت‌ بنا وجود دارد. اسکلت مناره‌ ها و سقف‌ و همچنین‌ سقف‌ و دیواره ‌ها به روش عنکبوتیی اتصال‌ دارند. این نام به دلیل شیوه ساخت آن که مانند تنیدن‌ تار عنکبوت‌ است می باشد بطوریکه‌ اتصال‌ مناره ‌ها طوری‌ است که‌ وزن‌ آن‌ ها به‌ صورت‌ مساوی‌، ابتدا روی‌ سقف ‌و سپس‌ به‌ دیواره‌ ها و از آنجا به‌ زمین‌ منتقل‌ می‌شود. قابل توجه است که‌ از طریق‌ نردبان‌ داخل‌ مناره‌ ها می توان به‌ بالای‌ مناره ‌دسترسی‌ پیدا کرد. جالبترآنکه در محل اتصال‌ مناره‌ به‌ سقف‌، دریچه‌ای‌ تعبیه شده که‌ مانند یک‌ کانال‌ تهویه‌ هوا عمل‌ می‌کند بطوریکه در تابستان‌ هوای‌ گرم‌ و آلوده‌ را از فضای‌ مسجد خارج‌ می‌کند و هوای‌ پاکیزه‌ از طریق ‌بادگیر مخصوصی‌ که‌ در سقف‌ بنا شده‌، داخل‌ مسجد می‌گردد؛ و به‌ این‌ ترتیب‌ یک‌ تهویه‌ طبیعی‌ انجام‌ می‌پذیرد. دیواره‌ ها کمی‌ حالت‌ زاویه ‌دار دارند که‌ انتقال‌ وزن‌ را از مناره‌ به‌ زمین‌ ساده‌ تر می‌سازد.

قابل‌ ذکر است‌ که‌ محلی‌ که‌ در آن‌ مسجد‌ ساخته شده‌، بسیار موریانه‌ خیز است‌، لذا راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای‌ این‌ مجموعه‌ برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده است‌. بطوریکه به‌ عنوان ‌نمونه‌، خانه‌ سازنده مجموعه‌ با عمر بیش‌ از?? سال‌، از آسیب‌ چوب‌ خواران‌ به دور مانده‌ است‌. برای ماندگاری‌ دراز مدت‌ دیواره‌ های‌ خارجی در برابر نزولات‌ آسمانی، چوبهای ویژه با فرآوری خاص استفاده شده است.‌

کابینت ‌ها، دیواره‌ ها و حتی سینی ‌های آبدارخانه‌ این‌ مسجد،‌ چوبی‌ است‌‌. مسجد دارای یک‌ ایوان‌ بیرونی‌ که کف آن از خشت‌ است‌ می باشد. برروی‌ دیواره‌ های داخلی و بیرونی مسجد‌ به ترتیب تعداد ? و ? کتیبه‌ زیبا از آیات قرانی به‌ همراه‌ قابهایش‌ از چوب‌ درختان‌ گردو وتوت ‌نصب‌ است.
در ساختمان‌ و تزیینات‌ داخلی چوبهای‌ مختلفی‌ از درختان‌ مثمر و غیر مثمر مانند انواع‌ کاجها، اشن‌، سپیدار، گیلاس‌، گلابی‌، زبان‌ گنجشک‌، گردو و توت استفاده شده است‌. نور پردازی‌ ویژه مجموعه‌، هارمونی‌ ویژه‌ای‌ از رنگهای‌ شاد، در شبها جلوه‌ خاصی‌ دارد.

هدف‌ سازنده این مجموعه‌، رونق بخشیدن به‌ صنعت‌ گردشگری‌ و نیز احیای‌ نام‌ و یاد بزرگ‌ مردی‌ است‌ که‌ روزگاری‌ در این‌ مکان‌ به‌ خدمت‌ می‌زیسته ‌است‌.

the wooden library

the wooden houses

 


نوشته شده در  شنبه 87/5/26ساعت  11:41 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

دهکده چوبین نیشابور

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد.

 

دهکده‌ چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکده? چوبی کم نمونه و بی‌ همتا در ایران به‌وسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ‌ها و تفرجگاه‌ های نیشابور می‌باشد.

نام «دهکده‌ چوبین‌» برخاسته از ویژگی‌ منحصر به فرد سازه‌ های‌ آن‌ در استفاده‌ کامل‌ از چوب‌ و بکارگیری روشی‌ نوین‌ در ساخت‌ بناهای آن که برخاسته‌ از پیشینه‌ تاریخی‌ ـ فرهنگی‌ و متناسب‌ با امکانات‌ و قابلیت‌های اقلیمی‌ وجغرافیایی‌ منطقه‌ است‌، می باشد. دیدنی های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه‌ و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

این مسجد، اولین‌ مسجد چوبی مقاوم‌ در برابر زلزله‌ در جهان ‌می‌باشد. این‌ بنا ??? متر مربع‌ وسعت‌ دارد و سقف‌ آن‌ به‌ صورت‌ شیروانی ‌می‌باشد.‌ دو مناره‌ آن ?? متر از سطح‌ زمین‌ ارتفاع ‌و وزن‌ هر یک تقریباَ ? تن‌ می‌باشد. شکل‌ ظاهری‌ آن‌ به‌ صورت‌ کشتی‌ای‌ وارونه ‌بر زمین‌ است‌‌. در ساخت این مسجد ‌که حدود ? سال‌‌ طول‌ کشیده است، ?? تن‌ چوب‌ استفاده شده است.

مسجد چوبی این دهکده نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. این مسجد می تواند تا ? ریشتر زمین‌ لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.
اسکلت ‌آن‌ به‌ شیوه ‌Two by Four یا Double L ساخته‌ شده‌ است‌. مناره‌ ها به‌ سقف‌ به ‌گونه‌ای اتصال‌ دارند که‌ در داخل‌ مسجد ستونی وجود ندارد.
دیواره‌ های‌ آن‌ دوجداره‌ بوده که بین‌ این‌ دو لایه‌، اسکلت‌ بنا وجود دارد. اسکلت مناره‌ ها و سقف‌ و همچنین‌ سقف‌ و دیواره ‌ها به روش عنکبوتیی اتصال‌ دارند. این نام به دلیل شیوه ساخت آن که مانند تنیدن‌ تار عنکبوت‌ است می باشد بطوریکه‌ اتصال‌ مناره ‌ها طوری‌ است که‌ وزن‌ آن‌ ها به‌ صورت‌ مساوی‌، ابتدا روی‌ سقف ‌و سپس‌ به‌ دیواره‌ ها و از آنجا به‌ زمین‌ منتقل‌ می‌شود. قابل توجه است که‌ از طریق‌ نردبان‌ داخل‌ مناره‌ ها می توان به‌ بالای‌ مناره ‌دسترسی‌ پیدا کرد. جالبترآنکه در محل اتصال‌ مناره‌ به‌ سقف‌، دریچه‌ای‌ تعبیه شده که‌ مانند یک‌ کانال‌ تهویه‌ هوا عمل‌ می‌کند بطوریکه در تابستان‌ هوای‌ گرم‌ و آلوده‌ را از فضای‌ مسجد خارج‌ می‌کند و هوای‌ پاکیزه‌ از طریق ‌بادگیر مخصوصی‌ که‌ در سقف‌ بنا شده‌، داخل‌ مسجد می‌گردد؛ و به‌ این‌ ترتیب‌ یک‌ تهویه‌ طبیعی‌ انجام‌ می‌پذیرد. دیواره‌ ها کمی‌ حالت‌ زاویه ‌دار دارند که‌ انتقال‌ وزن‌ را از مناره‌ به‌ زمین‌ ساده‌ تر می‌سازد.

قابل‌ ذکر است‌ که‌ محلی‌ که‌ در آن‌ مسجد‌ ساخته شده‌، بسیار موریانه‌ خیز است‌، لذا راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای‌ این‌ مجموعه‌ برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده است‌. بطوریکه به‌ عنوان ‌نمونه‌، خانه‌ سازنده مجموعه‌ با عمر بیش‌ از?? سال‌، از آسیب‌ چوب‌ خواران‌ به دور مانده‌ است‌. برای ماندگاری‌ دراز مدت‌ دیواره‌ های‌ خارجی در برابر نزولات‌ آسمانی، چوبهای ویژه با فرآوری خاص استفاده شده است.‌

کابینت ‌ها، دیواره‌ ها و حتی سینی ‌های آبدارخانه‌ این‌ مسجد،‌ چوبی‌ است‌‌. مسجد دارای یک‌ ایوان‌ بیرونی‌ که کف آن از خشت‌ است‌ می باشد. برروی‌ دیواره‌ های داخلی و بیرونی مسجد‌ به ترتیب تعداد ? و ? کتیبه‌ زیبا از آیات قرانی به‌ همراه‌ قابهایش‌ از چوب‌ درختان‌ گردو وتوت ‌نصب‌ است.
در ساختمان‌ و تزیینات‌ داخلی چوبهای‌ مختلفی‌ از درختان‌ مثمر و غیر مثمر مانند انواع‌ کاجها، اشن‌، سپیدار، گیلاس‌، گلابی‌، زبان‌ گنجشک‌، گردو و توت استفاده شده است‌. نور پردازی‌ ویژه مجموعه‌، هارمونی‌ ویژه‌ای‌ از رنگهای‌ شاد، در شبها جلوه‌ خاصی‌ دارد.

هدف‌ سازنده این مجموعه‌، رونق بخشیدن به‌ صنعت‌ گردشگری‌ و نیز احیای‌ نام‌ و یاد بزرگ‌ مردی‌ است‌ که‌ روزگاری‌ در این‌ مکان‌ به‌ خدمت‌ می‌زیسته ‌است‌.

the wooden library

the wooden houses

 


نوشته شده در  شنبه 87/5/26ساعت  11:41 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

 

  برج کج پیزا، برج ناقوس‌دار کلیسای جامع ایتالیاست. ساخت این برج از آگوست 1173 شروع شد

 و (با دو وقفه طولانی‌مدت) بدون هیچ تغییری در طرح اولیه حدود 200 سال

به طول انجامیده است.

در گذشته تصور می‌شد که کجی برج پیزا بخشی از طرح اولیه آن بوده است ولی امروزه می‌دانیم که

 این   مساله صحت ندارد. ساخت این برج به صورت عمودی طراحی شده بود ولی در طول ساخت آن

 به تدریج کج شد (برخی معتقدند که اگر این برج کج نمی‌شد، بی‌شک یکی از فوق‌لعاده‌ترین

 برج‌های ناقوس‌دار دنیا می‌شد.)

این برج به دلیل کجی و زیبایی خاصی که دارد از سال 1173 تاکنون همیشه کانون توجه همگان بوده است..مخصوصا توریست هایی که برای دیدن این برج میروند گاهی برای عکس گرفتن ژست های

 جالبی میگیرند که در این جا می بینید
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در  شنبه 87/5/26ساعت  11:38 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()

<   <<   16   17   18      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خواب راحت در لانه ای انسانی
معماری کشور زیبای هندوستان
چند تصویر
انهم معماری به سبک سوئدی!
پروژه معماری
عکس های زیبا از طراحی دکوراسیون داخلی
دهکده ای در هلند بدون خیابان
استخر
همه بریم پا بوس آقامون امام رضا (ع)
Classical Italian Baroque Architecture
طراحی داخلی سوپر لوکس قسمت دوم
طراحی داخلی سوپر لوکس
ویلا : نماها و پلان ها قسمت سوم
ویلا ک نماها و پلان ها قسمت دوم
ویلا:نماها و پلان ها
[همه عناوین(173)]