سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجموعه کلیساهای ارامنه                           

نهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی   

کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در سی دومین نشست خود در شهر کبک در کانادا با ثبت مجموعه کلیساهای قره‌کلیسا، سن‌استپانوس و زور زور در فهرست آثار جهانی موافقت نمود.
 


یکشنبه  16 تیرماه 1387 - کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در سی دومین نشست خود در شهر کبک در کانادا با ثبت مجموعه کلیساهای قره‌کلیسا، سن‌استپانوس و زور زور در فهرست آثار جهانی موافقت نمود. تمامی اعضاء کمیته میراث جهانی از پرونده ایران حمایت نمودند و بدین ترتیب مجموعه کلیساهای ارمنیان ایران به عنوان نهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

 ایکوموس نتیجه ارزشیابی خود مبنی بر واجد شرایط بودن این مجموعه آثار در کلیه موارد از جمله اصالت و یکپارچگی اثر را در اختیار اعضاء کمیته میراث جهانی قرار داده بود. بنابر این ارزشیابی، مجموعه کلیساهای ارمنیان ایران بر اساس معیارهای ii و iii و vi  دستورالعمل‌های عملیاتی برای اجرای کنوانسیون میراث جهانی Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention با تصویب کمیته میراث جهانی، واجد شرایط ثبت شناخته شد.

 معیار ii: مجموعه کلیساهای ارمنی ایران نشانگر ارزش برجسته جهانی معماری ارمنی و تزئینات سنتی آنهاست. این آثار گواهی بر تبادلات فرهنگی بسیار مهمی با سایر فرهنگ‌های منطقه بویژه بیزانس، ارتودوکس و ایران هستند.

معیار iii: به واسطه قرارگیری در سرحدات جنوب شرقی خاستگاه فرهنگ ارامنه، این مجموعه کلیساها مرکز اصلی نشر این فرهنگ به آذربایجان و ایران بوده‌اند. این آثار، آخرین شواهد بازمانده از این فرهنگ در منطقه هستند که از یکپارچگی و اصالت رضایت بخش برخوردارند.

معیار vi:  مجموعه کلیساهای ارمنیان ایران مکان زیارت حواری مقدس تادئوس هستند که شاهدی زنده بر سنت‌های مذهبی ارمنیان در طول قرون متمادی است.

 امسال، شهر کبک در کانادا درحالی میزبان شرکت کنندگان سی و دومین نشست کمیته میراث جهانی است که خود چهارصدمین سالگرد تاسیس شهر را جشن می‌گیرد. اعضاء کمیته میراث جهانی از 12 تا 20 تیرماه 1387 (2 تا 10 جولای 2008) همراه با سایر اعضاء کنوانسیون میراث جهانی در شهر کبک – کانادا گردهم آمدند تا علاوه بر رسیدگی به وضعیت آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی در خطر و بررسی گزارشات موردی سایر آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی، تصمیم نهایی در مورد ثبت بیش از 40 اثر جدید را اتخاذ نمایند.

یونسکو


نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  7:31 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خواب راحت در لانه ای انسانی
معماری کشور زیبای هندوستان
چند تصویر
انهم معماری به سبک سوئدی!
پروژه معماری
عکس های زیبا از طراحی دکوراسیون داخلی
دهکده ای در هلند بدون خیابان
استخر
همه بریم پا بوس آقامون امام رضا (ع)
Classical Italian Baroque Architecture
طراحی داخلی سوپر لوکس قسمت دوم
طراحی داخلی سوپر لوکس
ویلا : نماها و پلان ها قسمت سوم
ویلا ک نماها و پلان ها قسمت دوم
ویلا:نماها و پلان ها
[همه عناوین(173)]