سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معماری دوره ایلخانان به سبک مساجد و کاروانسراهای آن زمان ساخته شده با این اختلاف که مدرسه ها به جای شبستان در یک یا دو طبقه هجره هایی جهت سکونت طلاب ساخته شده است .مدارس ایلخانی عبارتند از:
?) مدرسه امامی در اصفهان
?) مدرسه ضیائمه در یزد
?) مدرسه شمسپه در یزد
?) مدرسه .مسجد جامع اصفهان

**مقابر دوره ایلخانی: بیشتر مقابر دوره ایلخانی نیز به سبک رشید دوره سلجوقی بنا شده اند که در مجموع در پلانهای زیر مانند مربع ?مدور ?چند ضلعیو هشت ضلعی ساخته شده اند و معمولا گنبدی در بالا دارند
?) مقابر با پلان مربع : گنبد غفاریه در مراغه ? گنبد علویان در همدان و مقبره حسن بن کی خسرو
?) مقابر با پلان مدور : مقبره علا الدین در ورامین
?) مقابر با پلان هشت ضلعی و چند ضلعی : مانند گنبد یا آرامگاه سلطانیه ? مقبره چلپی اغلو در نزدیکی سلطانیه ? امام زاده جعفر در اصفهان و...

** دوره ایلخانان و آثار غیر مذهبی : بقایای قصری در تخت سلیمان ? علائم و آثار رصد خانه مراغه کاروانسرایی که شامل کاروانسرای مرند در جاده مرند جلفا ? کاروانسرای سرچم در راه زنجان میانه ? کاروانسرای سمین در شمال اصفهان ?کاروان سرای رباط سپنج در پنجاه کیلومتری شمال شاهرود .

** معماری دوره تیموری : تیمور موسس سلسله ی گورکانیان به ایران هجوم آورد تیمور نیز مانند اجداد خود به کشتار و غارت شهرها پرداخت و آنچه که از دم تیغ اجداد او رهایی یافته بود توسط او به ویرانی کشیده شد پس از تیمور پسرش شاهروخ به سلطنت رسیده و پایتخت را از سمرقند به هرات منتقل کرد و حکومت سمرقند را به پسرش الغ بیگ و حکومت خراسان را به پسر دیگرش بایسنفر واگذار کرد . بعد از مرگ شاهرخ سلسله ی تیموری ضعیف شده و تا شروع حکومت صفویه سلسله های دیگری مانند غره قویون لو (گوسفند سیاه)در نواحی مختلف حکومت کردند . دوره هنری تیموری تقریبا از زمان شاهرخ آغاز شد و دو شهر هرات و سمرقند در قرن ? هجری مرکز هنر های اسلامی شده بود . در این دوره هنر و معماری اسلامی به ویژه نققاشی و تزئینات معماری پیشرفت فوغعلاده ای کرد معماری دوره تیموری ادامه دوره های قبل از خود مخصوصا دوره ایلخانی است به طبق منابع تاریخی بسیاری از هنر مندان و معماران که مسئول احداث بناهای دوره تیمور و پسرش شاهرخ بودند از ایران به سمرقند و حرات رفته اند گرچه بسیاری از بناهای دوره تیموری از بین رفته اند ولی بر اساس آثار باقی مانده برخی ویژگی های آن را می توان به شرح زیر بررسی کرد :

?) در دوره تیموری سبک جدید مساجد گنبد دار بدون صحن بیش از پیش رایج شد مانند : مسجد کالیان در بخارا و مسجد کبود تبریز که فاقد حیاط باز هستند .

?) ساختن بناهای عمومی در دوره تیموری تحرک و جنبش بیشتری یافت مانند مدارس و کاروانسراها

?) در این دوره در انواع کارهای کاشی کاری بویژه تکنیک کاشی معرق به بالاترین درجه کمال خود رسید که بهترین نمونه های آن را می توان در گور امیر در سمرقند و مسجد کبود تبریز مشاهده کرد .

در زمینه نقاشی چه از نظر ترکیب طرح ها و چه از نظر رنگ پیشرفت زیادی صورت گرفت در این دوره در چه رنگها نصبت به قبل به مراتب گسترش بیشتر پیدا کرد این رنگها شامل رنگهای آبی فیروزه ای ? سفید ?زرد ? سبز ? قهوه ای و سیاه می باشند . در هنر خوشنویسی و خط نویسی پیشرفت زیادی حاصل شد و خود بایسنفر شاهزاده تیموری خطاط و خوشنویسی بوده است .

دسته بندی بناهای مذهبی :

?) مسجد گوهر شاهد : این مسجد یکی از زیبا ترین بناهای دوره تیموری است که در سال ??? هجری توسط گوهرشاد خاتون همسر شاهرخ تیمور بنا گردید مسجد به شکل چهار ایوانی ساخته شده و در طرفین ایوان اصلی آن دو مناره کاشی کاری جای گرفته است اهمیت فوقالعاده این مسجد کاشی کاری و کتیبه های آن است قسمتی از کتیبه های خطی و قسمتی دیگر که در دوره صفویان نوشته شده به خط محمد رضا امامیان می باشد که معمار سازنده آن قوامالدین شیرازی می باشد . ساختمان گنبد ارس بنا سه پوسته است .

?) مسجد کبود تبریز : مسجد کبود بنای باشکوهی است که در اواخر دوره تیموری در زمان جهانشاه قره قیون لو توسط دخترش صالح خانوم ساخته شده این مسجد که در زمان خود به فیروزه اسلام مشهور بوده است و دارای یک رشته رواق و شبستان است که روی تمام آنها را گنبد های بزرگ و کوچکی می پوشانده است مسجد فاقد صحن و حیاط مرکزی است و به صورت چهار اوان ساخته شده است . دروازه ورود مسجد شاهکاری تزئینات کاشی کاری دوره تیموری است کاشی کاری های این مسجد عالی ترین نمونه کاشی معرق در تمام دوره های اسلام به شمار می رود طبق باقی مانده کتیبه این مسجد در سال ??? هجری بنا شده است . مسجد مولانا و مسجد جامع کویر یزد و مسجد بزرگ تیمور در سمرقند .

مدارس دوره تیمور:

?) مدرسه خرگه یا غیاثیه : بانی این مدرسه غیاث الدین پیر احمد خافی وزیر شاهرخ تیموری بوده است که توسط معماران ایرانی و استاد قوام الدین شیرازی در سال ??? هجری ساخته شده است . این مدرسه کاملترین نمونه مدارس چهار ایوانی است . هر ایوان ?/? متر عرض و ? متر ارتفاع دارد نمای داخلی آن شامل حیاط مرکزی و دو طبقه ساختمان است کا جمعا دارای ?? اتاق می باشد این مدرسه از دید دقت و تنوع در نقشه از همه مدارس ایرانی بالاتر است تزئینات کاشی کاری این مدرسه در ورودی و دیوارهای طزفین کم نظیرند

?)مدرسه الغ بیگ در سمرقند 

?) مدرسه بی بی خانم در سمرقند

?) مدرسه دودر در مشهد خراسان  

?) مرسه پریزاد

?) مدرسه بالا سر

+ نوشته شده توسط مهرداد. حمزه در دوشنبه یکم خرداد 1385 و ساعت 1:20 | < type=text/java>GetBC(17); یک نظر

نوشته شده در  یکشنبه 87/5/27ساعت  7:32 عصر  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خواب راحت در لانه ای انسانی
معماری کشور زیبای هندوستان
چند تصویر
انهم معماری به سبک سوئدی!
پروژه معماری
عکس های زیبا از طراحی دکوراسیون داخلی
دهکده ای در هلند بدون خیابان
استخر
همه بریم پا بوس آقامون امام رضا (ع)
Classical Italian Baroque Architecture
طراحی داخلی سوپر لوکس قسمت دوم
طراحی داخلی سوپر لوکس
ویلا : نماها و پلان ها قسمت سوم
ویلا ک نماها و پلان ها قسمت دوم
ویلا:نماها و پلان ها
[همه عناوین(173)]