سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

از سال 1851سبک زندگی کلاسیک بود ولی مبلمان در حال تغییر و نو شدن بود و این امر ایجاد دوگانگی میکرد . برای رفع این مشکل هنرمندان‌ ؛ فلاسفه و معماران تصمیم میگیرند رابطه با گذشته را قطع کنند و فقط به آینده بنگرند .
چند جمله از بزرگان معماری مدرن - آوانگاردها (کسانی که پیشرو بودند) :


لوکوربوزیه : ( 1887- 1965 )
Le Corbusier


عصر مهمی آغاز شده است ،روحیه جدیدی به وجود آمده است و سنتها و رسوم باعث سرکوب معماری شده اند . سبکها دروغ اند عصرها متعلق به ما و سبک متعلق به آن است و باید روز به روز نو شوند.






لودویگ میس وندر روهه : (1886-1969)

Ludwig Mies van der Rohe




نه دیروز ، نه فردا ، بلکه فرم را تنها در همین امروز میتوان معین ساخت .








هانس میر :(1954-1889)
Hannes Meyer




هر عصری فرم جدید خود را می طلبد و رسالت ما ست که به دنیای جدید شکلی جدید با معانی امروزی بدهیم ، اما دانش ما از گذشته باری است که بر دوش ما سنگینی میکند .









آنتونیو سانـت اِ لیا (1916-1888)
Antonio Sant"Elia
(یکی از کسانی که در جنبش فوتوریسم کار میکرد و خیلی زود از دنیا رفت ، او که نابغه ای بسیار عجیب بود اگر زنده می ماند ممکن بود در معماری تغییر و تحول زیادی بوجود آورد )


معماری با سنت قطع رابطه میکند ، ضرورت ایجاب میکند که معماری دوباره از اول آغاز گردد . تضاد شدید بین دنیای قدیم و دنیای مدرن با چیزی مشخص می شود که تا پیش از این وجود نداشت .



از جملات و نظرات معماران فوق چنین نتیجه می توان گرفت که همه آنها به اتفاق دغدغه این نو شدن رو داشتند و به طور جمعی تصمیم میگیرند که ارتباط با گذشته رو قطع کنند و کاملا به آینده و به چیزهای جدید فکر کنند .

از طرف دیگه موازی این مسئله در اوایل دهه اول قرن بیستم یک انقلابی هم در سیستم هنر های تجسمی پیش اومد که سعی شد به جای نمایش اشیاء واقعی به ارائه اشیاء انتزاعی پیش ببرند . از این دوره به بعد هنرمندان سعی میکنند به سمت انتزاع و تجریدی شدن بیشتر پیش بروند . یکی از جنبشهایی که خیلی در رشد و شکوفایی هنر مدرن نقش داشت جنبش کوبیسم بود .


نهضت هنر و تولیدات صنعتی در انگلستان
the application of science and art to industrial purposes

یکی دیگر ازاین نهضت ها نهضت هنر و تولیدات صنعتی در انگلستان بود . در اثر حمایتهای پرنس آلبرت همسر ملکه ویکتوریا از پیشرفتهای صنعتی کرده بود ، نمایشگاههای متعددی ازوسایلی که به سبک جدید تولید می شد در انگلستان برگزار شد و به نوعی هدف این نهضت برقراری آشتی بین هنر و صنعت بود .


ورک بوند WERKBUND



جنبش مهم دیگر جنبش ورک بوند WERKBUND است .
ورک بوند نهضتی است در آلمان که توسط هرمان موته سیوس ، یکی از معماران برجسته آلمانی پایه گذاری می شود .

این نهضت در واقع نهضت هنر و تولیدات صنعتی در انگلستان رو نقد میکند که چرا در حالی که از شیوه صنعتی تولید مبلمان استفاده میکنیم باید از طرحهای قدیم استفاده کنیم ؟ و بهتر است که فرم و روش تولید با هم همخوان باشد .



Hermann Muthesius
موته سیوس در تشکیل این نهضت ازتخصصهای مختلف دعوت می کند ، معمار ، نویسنده ، نقاش و صنعتگر .
هدف جنبش ورک بوند بالا بردن کیفیت فراورده های صنعتی بود .


فوتورسیم Futurisme


فوتوریسم متشکل از کلمه «فوتور»(future) به معنای آینده و در کل به معنای «آینده نگری»است
این مکتب در سال 1909 با بیانیه فیلیپو توماسو مارینتی (Filippo Tommaso Marinetti) به عنوان نظریه پرداز و بنیانگذار فوتوریسم در ایتالیا بنا نهاده شد .
بحث اصلی در فوتوریسم پویایی ، حرکت و سرعت بود و سمبل کار آنها ماشین بود و سعی داشتند همه چیز را به سمت ماشینی شدن ببرند .
سانت اِلیا میگوید : ما اعلام میکنیم که عظمت و شکوه دنیا با زیبایی تازه ای غنا یافته است ، این زیبایی تازه را سرعت پدید آورده است

دستیل De Stijl

نهضت بعدی نهضت دستیل De Stijl نام دارد که در هلند پایه گذاری شد
پایه گذاران این مکتب دو تن از نقاشان برجسته دوران مدرن بودند:









پیت مندریان Piet Mondrian








تئوان دوئسبرگ Theo Van Doesburg


در سال 1917 این جنبش شکل گرفت ، هدف اساسی این بود که به انتزاع ناب برسیم و بر آن نام پلاستیسیسم نهادند یعنی به هنری برسیم که کاملا انتزاعی باشد و هیچ مثل و مانندی در دنیای خارج نداشته باشد .اصول خاصی هم داشتند :
فقط از خطوط عمودی و سه رنگ اصلی استفاده شود .


این زبان نهضت دستیل دریک اثر معماری بنام
خانه ریتولد Rietveld house توسط معماری
بنام شرودر Schr?der ساخته شد ..




کانستراکتیویسم Constructivism

نهضت بعدی کانتراکتیویسم است که از روسیه شروع شد ، بعد از انقلاب بلشویکی تحت اندیشه های مارکس و انگلس ، لنین به پیروزی رسید و با انقلاب اکتبر 1917 روسیه ، اتحاد جماهیر شوروی بوجود آمد .
با اندیشه های افراط و تفریطی دیدگاههای لنین و استالین نهضت کانتراکتیویسم بوجود آمد که به مسائل واقعیتگرا علاقمند بودند .


کانستراکتیویسم به معنی سازندگی است و هنرمندانی که در این مکتب کار میکردند دو هدف را دنبال میکردند : اول اینکه هنر ناشی از الهام درونی نیست ، بلکه باید آگاهانه بوجود بیاید . ودوم اینکه تقلید از طبیعت را به هیچ صورت جایز نمی دانستند .
معمار شاخص این نهضت آرشیتکتی بود به نام تاتلین Tatlin که بنای معروفی دارد بنام اینترناسیونال سوم



Third International


این نهضتها در جاهای مختلف دنیا به موازات هم پیش رفت و پایه ای شد برای شکل گیری هنر مدرن ..
<**ادامه مطلب...**><**ادامه مطلب...**><**ادامه مطلب...**>
نوشته شده در  دوشنبه 87/8/20ساعت  10:54 صبح  توسط چشمه 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خواب راحت در لانه ای انسانی
معماری کشور زیبای هندوستان
چند تصویر
انهم معماری به سبک سوئدی!
پروژه معماری
عکس های زیبا از طراحی دکوراسیون داخلی
دهکده ای در هلند بدون خیابان
استخر
همه بریم پا بوس آقامون امام رضا (ع)
Classical Italian Baroque Architecture
طراحی داخلی سوپر لوکس قسمت دوم
طراحی داخلی سوپر لوکس
ویلا : نماها و پلان ها قسمت سوم
ویلا ک نماها و پلان ها قسمت دوم
ویلا:نماها و پلان ها
[همه عناوین(173)]